fredag 10. desember 2010

Kanelmandler - en juletradisjon

Jeg sier det med èn gang: De er STEIKE god! og herved var du advart. De blir myke og gode og ingen fare for tannknekking, som det kan være med den brente varianten!

I kveld har jeg lagd en halv kilo av delikatessen og jeg håper det varer fram til jul (denne gangen!)





Her er oppskriften jeg har brukt idag:


ca. 600 gr. mandler (jeg skåldet ca. 500 gr)
ca. 350 gr sukker
2 dl vann
2 ts vaniljesukker
3 ts kanel


Mandler, sukker og vann kokes sammen. Vaniljesukker og kanel has i før blandingen blir seig.
Når det begynner å tykne må man røre hele tiden. Rør til blandingen har sukret seg og er tørr - da er den ferdig. Ikke bli fristet til å ta den av platen mens det ennå er karamellseigt. Det hele tar ca. 1,5 time på middels varme)





Legg mandlene på et bakepapir på benken til avkjøling. De skal være veldig lett å skille. Has i egnet oppbevaringsboks og stues bort på et hemmelig sted så ikke resten av familien spiser opp før jul.



Pass på at du ikke brenner deg på tunga når du slikker ren stekepanna etterpå da ;o)

5 kommentarer:

May-lill sa...

Vi lager det på sammen måte men har bare ca 1/2 dl vann. Da går det mye fortere. De er kjempe gode.

kdoris sa...

Denne varianten var helt ny for meg. Skal helt sikkert prøves Tusen takk for oppskriften

mimouna sa...

Det både ser og høres godt ut, nam!

Mariann S sa...

Dette såg spennande ut :) Får eg tid før jul, skal eg prøve meg på denne :)

Sølvis blog sa...

mmm - disse må bare prøves