fredag 1. april 2011

Knekkebrød

Det er visst veldig populært å bake sine egne knekkebrød og det finnes visst en mengde oppskrifter "der ute". Jeg fikk denne av en tidligere kollega og jeg måtte siden den ble så godt anbefalt.
Jeg angrer ikke, de er knasende gode.
.
Her er oppskriften jeg fikk om du også har lyst å prøve, den er i alle fall superenkel.
2 dl sammalt grov rug
2 dl lettkokte havregryn
2 dl havrekli
2 dl sesamfrø
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl kruskakli
2-3 ts salt
7 dl vann

Alt blandes – la det stå og svelle ca. 30 minutter. Deigen fordeles på 3-5 brett. Du kan kjevle om du legger et stykke bakepapir over deigen. Bruk med fordel Tefex Nons Stick ovnsark som du får kjøpt hos Clas Ohlson. Da løsner kjeksen lettere etter steking. Før du steker brettene, bør du rute opp deigen slik at det er lettere å dele opp i pene stykker etter steking. Stussing av kantene rundt er også en fordel. Stekes ved ca. 180 grader i ca. 45 min. Hvert 15.minutt åpnes døren for å slippe ut damp. Ønsker du tynne kjeks, kjevler du tynt, men bør minske steketiden litt (3x12 min). Dersom kjeksen blir litt tykke, kan det hende du må tørke brettene videre etter steking ved 100 grader.

Lykke til!

3 kommentarer:

Bente sa...

Mmmmm
Heimelaga knekkebrød er kjempegodt.
Eg har laga dei sjølv fleire ganger, og dei er mykje bedre enn dei ein kjøper på butikken.

Nyt ;-)

Siren sa...

Hjemmelagde knekkebrød er kanllgodt!
Er imponert over produksjonen din ... er selv inni en skikkelig sytørkeperiode og håper snart å være igang igjen...

Mia sa...

Det ser jättegott ut, med så mycket olika i brödet måste smaken också vara god. Jag fick smakat knäcebröd av min svägerska i julas, glömde helt av att pröva. Nu tror jag jag ska göra det, bara jag hittar energin. Ser helsmaskens ut :)