lørdag 9. april 2011

Ut og stjæle hester - Per Petterson

En ordentlig nydelig bok om relasjonen mellom en far og sønn. Handlingen veksler mellom nåtid og fortid. I voksen alder kjøper Trond et lite hus langt øst i landet. Han vil være i fred i sin alderdom. Han har søkt til ensomheten, (kanskje uten å vite det) fordi det minner han om den sommeren i 1948 som han tilbrakte på en seter sammen med sin far – en sommer som forandret han som menneske.



Forlaget skriver om boken: Sommeren 1948 bor 15 år gamle Trond og faren hans på ei seter ved ei elv nær grensa til Sverige. Der opplever han død og svik, noe som forandrer grunnlaget for livet hans. 67 år gammel har han flyttet ut til et lite hus ved en innsjø langt øst i landet, sammen med hunden sin. Hans nærmeste nabo viser seg å være en annen skadeskutt eldre mann med hund, en han kjente før, og som han må forholde seg til, og så begynner sommeren 1948 å plage ham.
.
En hyggelig avveksling til krim -og spenningsbøker :)

3 kommentarer:

Sissel`s syglede sa...

Tusen takk for god annmeldelse av boka. Denne skal jeg virkelig vurdere.

Odins lille hjørne sa...

Skjønner ikke hvordan du får tid! Du lage jo så masse flott, og så lese du masse.. Multitasking.. hehe

Har en award til deg inne på bloggen min! Håper du vil ha den! :0) Tji hi! klem fra odin!!

Knitgirl sa...

Denne boka fikk jeg i julegave av søstra mi for et par år siden. Jeg er enig i at det var en god bok, men etter diverse lesning og kritikkomtale før jeg satte i gang å lese så hadde jeg kanskje ventet meg en enda bedre bok.
Med det sagt, jeg likte den...

Ønsker deg en kjempefin helg!!!