fredag 28. september 2012

Ned til elva - Leif Enger (roman)

Aldri hørt om Leif Enger og trodde egentlig han var norsk, men han er norsk-amerikaner. Boken ble anbefalt meg som rørende lesning, men jeg ble ikke så imponert eller grepet av handlingen.

Reuben er morløs og bor sammen med lillesøster Swede, storebror Davy og sin far. Davy er en urolig fyr med kort lunte og etter en feide med en guttegjeng, blir Reuben vitne til at Davy skyter to inntrengere.
Davy blir arrestert, men klarer å rømme. Familien bryter opp og reiser vestover i 3 mnd på jakt etter Davy.

For meg ble hele historien om denne familen litt rar. Swede er litt eksentrisk, og skriver dikt, faren bruker bibelen flittig og har visst helbredende evner. Reuben selv har pusteproblemer, et gjennomgående tema i hele boken. Javel da, liksom.

Som andre romaner, finnes det også romantikk, dog på et naivt nivå og boka ender litt rart.
Det er Reuben som er historiefortelleren i boka.

(en bok jeg muligens kommer til å glemme at jeg har lest)


Forlaget skriver om boka:
I denne romanen møter vi elleve år gamle Reuben Land, en astmatisk gutt i Midtvesten en gang på 1960-tallet. Nå er han på vei gjennom Midtvesten sammen med søsteren og faren. De leter etter Reubens bror: en rastløs ung mann som har vært på kant med loven og nå står overfor en omstridt drapstiltale. Reisen blir et møte med det amerikanske landskapet, med menneskene, og med den kjærligheten som gjør det mulig å trosse selv de frykteligste fiender. Norskamerikaneren Leif Enger gikk inn på New York Timesbestselgerliste med denne romanen.



Ingen kommentarer: