onsdag 19. desember 2012

Skje din vilje - Jørgen Gunnerud (krim)


Jeg hadde knapt hørt om og interessert meg for Gunnerud før, men utifra det jeg leste på baksiden av boka hos bokhandleren, ble jeg interessert.

Handlingen foregår i Finnmark og gammellensmannen, Akselsen er samisk med kristent livssyn. Boka starter med at den pensjonerte lensmannen ferierer i barndomshjemmet sitt (nå hytte) og det driver i land en båt med en død mann oppi. Den døde er skutt!  Han ringer politiet og når de dukker opp er både liket og båten borte.

Samtidig forsvinner niesen hans, men en slik forsvinning prioriteres ikke særlig av politiet. Akselsen blir gjeninnsatt som Lensmann i kommunen og han tar opp etterforskning av niesens forsvinning. Han får hjelp av  betjentene Svein Lie og Thran, og de kommer på sporet av narkosmugling, korrupsjon og menneskejakt på liv og død.

En spennende bok og en det frister å lese en bok til av samme forfatter.

1 kommentar:

Unknown sa...

Høres interessant ut. Jeg hadde aldri hørt om Gunnerud før. dette må sjekkes ut nærmere.

Takk også for alle de flotte innleggene med mønster beskrivelser. Dette virker helt topp for meg som fremdeles prøver å gjøre meg kjent med symaskinen. Jeg kommer til å prøve flere av tipsene dine sånn litt etter litt. Takk igjen! :)