fredag 1. mars 2013

Pengemannen - Anne Holt (krim, 2009)

Jeg leser og lytter, lytter og leser - helt greit å kombinere, sier jeg igjen.

Jeg fikk denne til jul av Lena, og nå har jeg lest den. Jeg var litt skeptisk fordi de to foregående bøkene til Anne Holt var en real nedtur (1222 og Presidentens valg)

Men nå ble jeg positivt overrasket. Boken er veldig bra skrevet, godt og realistisk komplott med parallelle handlinger man ikke kunne tro hadde noe med hverandre å gjøre.

Tidligere Holt-karakter, Hanne Wilhelmsen, er bare nevnt i en bisetning i boka. Hovedpersonene nå er Inger Johanne Vik og politiektemannen Yngvar Stubø.

En del uforklarlige dødsfall i Oslo og et drap i Bergen. Tragediene har EN fellesnevner, men har de likevel en sammenheng? Man må lese for å finne det ut :)

God bok, koste meg!


Forlaget skriver om boken:
Det er desember 2008 og finanskrisen herjer i Norge uten at det går utover juleforberedelsene i noen særlig grad. Siste søndag i advent flyter et lik opp ved Aker brygge. Det er den 17-årige asylsøkeren Hawre Ghani, som ingen har meldt savnet. Julaften blir biskopen i Bjørgvin knivdrept i en øde gate. Politibetjent Yngvar Stubø fra Kripos må bistå Hordaland politidistrikt i saken og lurer fælt på en ting: Hva gjorde den populære biskopen, en 62 år gammel gift kvinne med stor familie, ute alene gatelangs på selveste julekvelden? Kriminologen Inger Johanne Vik blir den som ser sammenhengen mellom disse og flere andre mystiske dødsfall.


Ingen kommentarer: