søndag 12. mai 2013

Svik - Trude Teige (krim)

Nok en gang en spennende og velskrevet bok av Trude Teige. Tidligere har jeg lest

  • Noen vet
  • En hjelpende hånd
Kajsa Coren er hjemme på Sunnmøre på ferie og vurderer å skrive en bok om kvinnenes rolle under 2. verdenskrig. Tilfeldigvis skjer det et mistenkelig dødsfall i bygde mens hun er der. En tysk turist som har feriert der i årevis blir funnet drept. Hun kommer over noen historier om folk i bygda, ting som hendte under krigen og mistenker at det er noen som ikke har glemt og noen som bærer på dystre hemmeligheter.

Da nok et drap skjer og Kajsa selv blir involvert, eskalerer historien i boka.

Anbefalt lesing, og råder å begynne med bok nr. 1.

Jeg tok boken på lydbok, men er ikke helt fornøyd med oppleseren, Nina Voxhollt, denne gangen heller. Det ble litt tregt og uengasjert, synes jeg.

Forlaget skriver om boken:
Liket av en eldre mann blir funnet i en båt drivende på fjorden utenfor den idylliske bygda Losvika på Sunnmøre. Mannen var tysk turist og har feriert i bygda i årevis. TV-journalisten Kajsa Coren kommer over noen historier fra andre verdenskrig, og oppdager at noen fra bygda bærer på mørke hemmeligheter. Da et nytt drap finner sted i Losvika, blir det klart at noen ikke lar fortiden hvile i fred. Dette er forfatterens tredje kriminalroman med Kajsa Coren som hovedperson.

1 kommentar:

Elin sa...

Eg ga opp å høyre på denne opplesaren! Eg låner heller boka i papirform. Heilt feil opplesar, burde vore ein sunnmøring eller ålesundar som les. Tenk på forfattaren sin dialekt!